KABARET MUMIO

Mumio - grupa teatralno-kabaretowa założona w 1995 r. w Katowicach, do roku 1999 działała pod nazwą Teatr Epty-a. Pierwszy spektakl stworzony przez grupę nosi tytuł Kabaret Mumio (od którego pochodzi obecna nazwa grupy). Popularność przedstawionego materiału utożsamiła zespół z jego programem teatralnym. Mumio prezentuje humor absurdalny połączony z autoironią. Unikają humoru politycznego, a także szufladkowania, nie chcą być więc traktowani jako kabaret, ich przedsięwzięcia mają charakter teatralny. Wraz z pojawieniem się drugiego spektaklu pt. Lutownica, ale nie pistoletowa tylko taka kolba do zespołu dołączył Jarosław Januszewicz, współtwórca przedstawienia, grający głównie na bezprogowym basie, lecz również aktor i autor licznych tomików poezji, publikowanej pod pseudonimem Lotnik 199. W roku 2006 odbyła się premiera pierwszego pełnometrażowego filmu Jacka Borusińskiego pt. Hi way. Członkowie Mumio przyznali też, że niedługo rozpoczną pracę nad trzecim spektaklem. Popularność Mumio wzrosła w 2005 roku, po zaangażowaniu autorów w serię telewizyjnych reklam sieci telefonii komórkowej Plus, w których zastosowano nietypową dla reklamy formułę absurdu. Wśród internautów niezwykle popularne stały się zwroty z reklam - szczególną popularność zdobyło słowo kopytko użyte w jednej z nich. Inne słowo, czasowstrzymywacz zostało wybrane przez użytkowników portalu Onet.pl słowem roku 2006.